Skærlunds mos maiorum for godt rollespil
Antallet af "teams" skal sættes ned, men det betyder ikke at de ikke skal
eksistere. Antallet af folk i teamsne skal også variere en del mere.
Teamsne eller NPCerne skal heller ikke altid være totalt ligeglade med
PCerne, og omvendt. Dvs. mindre tvang om mere samarbejde!
Et team må gerne bestå af andre NPCerne end bare mennesker, der eksistere altså
også dværge, elvere, orker og andre folk.
Monstrene behøver heller ikke altid bruge philosofien: "Skyd først, spørg
bagefter". Nogle monstre har faktisk intelligens.
Moral og moralslag skal bruges bedre, end den bliver brugt i dag.
Sprog, flere forskellige sprog skal til at inføres, hidtil har man med menneskesprog
kunne kommunikere med hvem og hvad som helst.
Pengene skal devalueres, KRAFTIGT. Hvor er kobbermønterne henne?
Flere gennemtænkte monstre i stedet for de store teamkiller monstre.
Mad og søvn, hvor er det henne. Hvis man kun så film ville man tro at mennesker aldrig
går på toilet. Det samme her, det vigtigste mad og søvn er stadig et stort problem,
selvom der er gjort ihærdige forsøg på at genindføre disse.
Balsam skal ikke direkte forbydes at bruge. Men skal KRAFTIGT reduceres. Spillet er
kommet ud på et vildspor når eneste udvej er balsam.
PCerne skal heller ikke altid få leveret i eventyr på et sølvfad. At sølvfadet
for det meste udryddes før aflevering, er en anden sag der skal tages op til grundig
overvejelse.
Der er på det sidste sket en positiv indførelse af mere detaljerede NPCer,
såsom hr. D og Gulddragen. De må gerne detaljeres endnu mere. Hvis det er muligt.
Eventyrene må også gerne være opbygget over gåder. Se igen punkt 11.
På det seneste er der også sket lidt for mange genoplivninger, som i sig selv ikke er
dårligt. Men det er de alt for mange dødsfald der er problemet. PCer tager tid at
lave, så derfor bliver spillerne lidt irriteret over at se dem ende som kanonføde.
Færdighederne skal bruges mere. I stedet for at spillere og spilleleder ignorere dem.
Som i Drager & Dæmoner Expert.
Dette er tilegnet AD&D 2nd edition, efter en mindre kulmination tirsdag
2/6-1998
Anders Skærlund Petersen, 4/6-1998
©Anders Skærlund Petersen, 1998-99