Skærlunds mos maiorum for godt rollespil


  1. Antallet af "teams" skal sættes ned, men det betyder ikke at de ikke skal eksistere. Antallet af folk i teams’ne skal også variere en del mere.
  2. Teams’ne eller NPC’erne skal heller ikke altid være totalt ligeglade med PC’erne, og omvendt. Dvs. mindre tvang om mere samarbejde!
  3. Et team må gerne bestå af andre NPC’erne end bare mennesker, der eksistere altså også dværge, elvere, orker og andre folk.
  4. Monstrene behøver heller ikke altid bruge philosofien: "Skyd først, spørg bagefter". Nogle monstre har faktisk intelligens.
  5. Moral og moralslag skal bruges bedre, end den bliver brugt i dag.
  6. Sprog, flere forskellige sprog skal til at inføres, hidtil har man med menneskesprog kunne kommunikere med hvem og hvad som helst.
  7. Pengene skal devalueres, KRAFTIGT. Hvor er kobbermønterne henne?
  8. Flere gennemtænkte monstre i stedet for de store teamkiller monstre.
  9. Mad og søvn, hvor er det henne. Hvis man kun så film ville man tro at mennesker aldrig går på toilet. Det samme her, det vigtigste mad og søvn er stadig et stort problem, selvom der er gjort ihærdige forsøg på at genindføre disse.
  10. Balsam skal ikke direkte forbydes at bruge. Men skal KRAFTIGT reduceres. Spillet er kommet ud på et vildspor når eneste udvej er balsam.
  11. PC’erne skal heller ikke altid få leveret i eventyr på et sølvfad. At sølvfadet for det meste udryddes før aflevering, er en anden sag der skal tages op til grundig overvejelse.
  12. Der er på det sidste sket en positiv indførelse af mere detaljerede NPC’er, såsom hr. D og Gulddragen. De må gerne detaljeres endnu mere. Hvis det er muligt.
  13. Eventyrene må også gerne være opbygget over gåder. Se igen punkt 11.
  14. På det seneste er der også sket lidt for mange genoplivninger, som i sig selv ikke er dårligt. Men det er de alt for mange dødsfald der er problemet. PC’er tager tid at lave, så derfor bliver spillerne lidt irriteret over at se dem ende som kanonføde.
  15. Færdighederne skal bruges mere. I stedet for at spillere og spilleleder ignorere dem. Som i Drager & Dæmoner Expert.

Dette er tilegnet AD&D 2nd edition, efter en mindre kulmination tirsdag 2/6-1998

Anders Skærlund Petersen, 4/6-1998

Sidens top

Tilbage til Graffitimuren

©Anders Skærlund Petersen, 1998-99