Mine karaterer
Pga. min ligegyldighed for karaktere, har jeg som ren provokation lagt samtlige mine
standpunkts-, års-, årsprøve- og eksamenskaraktere ud på min side helt tilbage fra 8.
klasse. Grunden til at jeg ikke bekymre mig særligt meget for karaktere, er fordi jeg
mener de siger lige så lidt om en person, som personens armbåndsur siger eller noget
helt tredie. Jeg er også imod eksamenerne som de er idag, idag bliver man bedømt til 13
eller 6 i løbet af 15 minutter måske. Eller oversat til dansk, kan ens valg af
uddannelse blive dikteret på 15 minutter - hvem kan være tjent med sådan en
bedømmelse. Jeg kan heller ikke se hvorfor en dårlig karakter i fx fransk, skulle kunne
forhindre en i at komme ind på sin drømmeuddannelse, selvom uddannelsen ikke kræver
fransk direkte eller overhovet indeholder et eneste fransk ord. Det jeg vil opfordre folk
til, er at starte en debat om emnet: "Hvad skal vi med karatere - har de nogen
nytte?"
For ikke at skabe nogen som helst form for tvivl, så er alle karatere angivet efter
folkeskolens trettenskala.
Folkeskolen:
- 8. klasse
- 9. klasse
- Folkeskolens
afgangsprøve (efter 9. klasse)
Gymnasiet:
- 1g 1997/98
- 2g 1998/99
- 3g 1999/2000
8.
klasse |
Fag |
1. standpunkt |
2. standpunkt |
Årskarakter |
Dansk |
Mundtlig dansk |
9 |
9 |
9 |
Retstavning |
10 |
10 |
10 |
Skriftlig fremstilling |
8 |
8 |
8 |
Orden |
7 |
7 |
7 |
Matematik |
Mundtlig matematik |
8 |
8 |
8 |
Skriftlig matematik |
8 |
8 |
8 |
Orden |
8 |
8 |
8 |
Engelsk |
Mundtlig engelsk |
8 |
8 |
8 |
Skriftlig engelsk |
- |
- |
- |
Fysik/kemi |
9 |
9 |
9 |
Tysk |
9 |
9 |
10 |
9.
klasse |
Fag |
1. standpunkt |
2. standpunkt |
Dansk |
Mundtlig dansk |
9 |
9 |
Retstavning |
10 |
10 |
Skriftlig fremstilling |
9 |
9 |
Orden |
7 |
7 |
Matematik |
Mundtlig matematik |
9 |
9 |
Skriftlig matematik |
9 |
10 |
Orden |
8 |
8 |
Engelsk |
Mundtlig engelsk |
8 |
8 |
Skriftlig engelsk |
- |
- |
Fysik/kemi |
10 |
10 |
Tysk |
10 |
10 |
Folkeskolens
afgangsprøve (efter 9. klasse) |
Seneste standpunktskarakter |
FSA - Folkeskolens afgangsprøve |
Dansk |
Retstavning |
10 |
10 |
Skriflig fremstilling |
9 |
9 |
Orden |
7 |
7 |
Mundtlig dansk |
9 |
11 |
Matematik |
Skriflig matematik |
10 |
10 |
Orden |
8 |
8 |
Mundtlig matematik |
9 |
10 |
Engelsk |
Skriftlig engelsk |
- |
- |
Mundtlig engelsk |
8 |
8 |
Tysk |
Skriftlig tysk |
- |
- |
Mundtlig tysk |
10 |
9 |
Fysik/kemi |
10 |
9 |
Projektopgaven |
- |
11 |
Latin (Taget på Esbjerg Ungdomskolen) |
10 |
10 |
1g Esbjerg Statsskole |
Fag |
Niveau |
November |
Februar |
Årskarakter |
Årsprøve |
Biologi |
O |
9 |
9 |
10 |
- |
Dansk skr. |
O |
9 |
9 |
9 |
- |
Dansk mdl. |
O |
9 |
8 |
9 |
- |
Engelsk |
O |
7 |
7 |
7 |
7 |
Fransk |
O |
8 |
6 |
5 |
- |
Fysik |
O |
10 |
10 |
10 |
10 |
Historie |
O |
9 |
9 |
9 |
- |
Idræt (vægt ½) |
O |
8 |
8 |
8 |
- |
Kemi |
O |
10 |
10 |
10 |
- |
Matematik skr. |
O |
9 |
9 |
9 |
- |
Matematik mdl. |
O |
9 |
10 |
9 |
9 |
Musik |
O |
8 |
8 |
8 |
- |
2g Esbjerg Statsskole |
Fag |
Niveau |
November |
Februar |
Årskarakter |
Årsprøve / Eksamen |
Dansk skr. |
O |
9 |
9 |
9 |
10 |
Dansk mdl. |
O |
9 |
9 |
9 |
- |
Engelsk |
O |
7 |
7 |
7 |
7 |
Fransk |
O |
03 |
00 |
00 |
00 |
Fysik |
O |
11 |
11 |
11 |
- |
Geografi |
O |
10 |
10 |
10 |
- |
Historie |
O |
8 |
8 |
8 |
- |
Idræt (vægt ½) |
O |
8 |
8 |
8 |
- |
Kemi skr. |
H |
8 |
7 |
7 |
7 |
Kemi mdl. |
H |
8 |
8 |
8 |
- |
Matematik skr. |
H |
7 |
7 |
6 |
5 |
Matematik mdl. |
H |
8 |
8 |
7 |
- |
3g
Esbjerg Statsskole |
Fag |
Niveau |
November |
Februar |
Årskarakter |
Årsprøve / Eksamen |
Billedkunst |
O |
8 |
|
|
|
Dansk skr. |
O |
9 |
|
|
|
Dansk mdl. |
O |
8 |
|
|
|
Fysik skr. |
H |
8 |
|
|
|
Fysik mdl. |
H |
8 |
|
|
|
Historie |
O |
9 |
|
|
|
Idræt (vægt 1/2) |
O |
8 |
|
|
|
Kemi skr. |
H |
5 |
|
|
|
Kemi mdl. |
H |
6 |
|
|
|
Matematik skr. |
H |
03 |
|
|
|
Matematik mdl. |
H |
6 |
|
|
|
Oldtidskundskab |
O |
8 |
|
|
|
Religion |
O |
8 |
|
|
|
©Anders Skærlund Petersen, 1998-99